‘fris naar je onderneming kijken’

Corona is een grote afleider geweest voor veel ondernemers. 

Hij ziet het in de dagelijkse praktijk: ondernemers die vooral ín de onderneming werken, en minder áán de onderneming. De coronaperiode heeft dit in sommige gevallen versterkt, maar het gevaar ligt sowieso op de loer: dromen en doelen die worden ondergesneeuwd door dagelijkse beslommeringen op de dynamische werkvloer. Wat kan je daaraan doen? “Het begint met een heldere bedrijfsstrategie. Wat is je missie? Je visie? Welke plannen wil je realiseren, met andere woorden; wat wil je bereiken met je onderneming? Als je dat kunt formuleren, kan je vervolgens gaan bepalen op welke manier je dat kunt doen.”Het adviseren van ondernemers is dagelijkse kost voor Bart Zijlstra. En de praktijk leert dat een sparringpartner laten meekijken in het bedrijfsproces verhelderend werkt, vertelt hij. “Ondernemers willen graag met een helicopterview naar hun organisatie kijken, maar krijgen dat eenvoudigweg niet voor elkaar omdat ze er zelf dagelijks middenin zitten. Als adviseur help ik ze er bovenuit te klimmen en met een frisse blik naar de bedrijfsprocessen te kijken: hoe doe je de dingen die je doet en waarom? Als je je dromen en doelen kunt identificeren en formuleren en daar de focus op houdt, dan stijg je uit boven de waan van de dag en kan je weer echt gaan ondernemen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *